Segítség diszlexiás gyerekeknek

pedagógia

Feri bácsi újabban mindig ġt szólítja hangos olvasásra, neki meg ez sehogy sem megy. Csak nyökögésre futja, a betûk elugrálnak elġle, így aztán értelmetlen, összefüggéstelen szavakat olvas. Ennek persze mindig hangos röhögés és gúnyolódás a vége, Feri bácsi pedig csak áll Tomi fölött karba font kézzel, és megvetġen nézi, ahogy kínlódik, és vörösödik. Tomi ilyenkor alig várja, hogy véget érjen az óra, de sajnos a csengő sem hoz megkönnyebbülést: az osztálytársak gúnyos, megalázó megjegyzései egész nap elkísérik.   Régebben könnyebb volt, ha jól odafigyelt, elsġre megjegyezte az olvasmányt, így mikor szólították, elég volt úgy tennie, mintha olvasna, de valójában emlékezetbġl idézte a szöveget. Mostanra azonban a szövegek hosszabbak lettek, és Feri bácsi is legtöbbször teljesen ismeretlen szöveget tett elé.   - Gyûlölöm az iskolát! - ismételte Tomi magában még egyszer, és a tehetetlenségtġl könny szökött a szemébe.   Tudtad, hogy Magyarországon minden ötödik diák olvasási problémákkal küzd?   A diszlexia az a tanulási probléma, ami a gyerekek számára nehezebbé, vagy teljesen lehetetlenné teszi az írott szövegek megértését. Ez jelentkezhet úgy, hogy gyermekednek gondot okoz a betûk felismerése, vagy összecseréli a leírt betûket, esetleg ellenkezġ irányban olvassa ki a szót. A diszlexiások lassan és hibásan olvasnak, az olvasott szöveget nehezen, és hibásan idézik vissza, lényegét nem tudják visszaadni.   Fontos, hogy a diszlexia nem függ az intelligenciától, kifejezetten értelmes gyerekek is szenvedhetnek tġle. Sőt, köszönhetően az eltérő gondolkodásmódnak a diszlexiások egy része egyes területeken az átlagnál sokkal tehetségesebb.   A diszlexiások nem szavakban, hanem képekben gondolkodnak, gyorsan felismerik a jelenségek mögötti struktúrákat, hamar felismerik a problémákat. Képzeletük gazdag, kíváncsian, kreatív és intuitív módon viszonyulnak a világhoz. Mindennek köszönhetően a diszlexiások között sok tehetséges képzőmûvésszel, politikussal, színésszel, tudóssal, feltalálóval, zenésszel találkozhatunk.   Sajnos ma az iskolák csak a mérhető teljesítményt értékelik, ezért a diszlexiásokat gyakran éri kudarc az iskolában. A tanár gyakran nem ismeri fel a tanulási zavart, a gyermek pedig természetesen tudja, hogy teljesítménye elmarad az elvárttól és ennek megfelelġen lustának, rosszabb esetben butának fogja tartani magát. A gyermek gyakran szorong, esetleg agresszívvá válik.   A kezelés nélkül maradó diszlexiások önértékelése általában rossz, önképük negatív, ennek következményei pedig egész életükre kihatnak: mivel a diszlexiás gyermek lemarad, kisebb az általa elsajátított tudásanyag, ezért általában alacsony végzettséget igénylő szakmát választ, ahol az olvasással és írással járó feladatok elkerülhetőek.   Nagyon fontos, hogy időben felismerd a diszlexiát, hiszen csak így tudsz gyermekednek segíteni. Éppen ezért örültem meg annyira, amikor rátaláltam egy interneten kitölthetġ, ingyenes diszlexia-tesztre a www.diszlexiateszt.hu  oldalon. Ez a teszt gyorsan megválaszolható, és válaszaid alapján azonnal meg is mondják, hogy aggódnod kell-e, sőt, ha gond van, akkor rögtön megmondják, mit tehetsz gyermekedért.   Töltsd ki a tesztet, és cselekedj! Kattints ide: www.diszlexiateszt.hu   Kazal KolosVarázsbetû Programfejlesztġ Mûhely8230, Balatonfüred, Dózsa Gy. u. 11.Telefon:87/482-155, Mobil:  30/227-06-91, Fax: 87/482-155e-mail:  kazalkolos@varazsbetu.hu