Már nem kell magolni

érettségi, gimnázium, szakközépiskola

  -         Ilyenkor azt szoktam javasolni a diákjaimnak, hogy most már ne a tényanyaggal, adatokkal bombázzák az agyukat, hanem koncentráljanak a tankönyvi ábrák átnézésére, szánjanak elég időt arra, hogy tanulmányozzák a történelmi atlaszt – tanácsolja. – Középszintű érettségin használható az atlasz, ezért nézzék meg, hogy mi minden van benne, hiszen csak úgy tudnak segítségként hozzányúlni. Ha szánnak rá egy kis időt, meg fognak lepődni, hogy mennyivel több információ van benne, mint azt ők gondolták. Nézzék át azokat a képeket, amelyek demográfiai változásokhoz, gazdasági változásokhoz kapcsolódnak,  a művészetekhez kapcsolódnak,  a kompetenciamérésen ezekre szoktak rákérdezni. Az új kiadású történelmi atlaszokban sok évszám megtalálható. Felesleges dátumokat tanulni, a középszintű érettségihez nem kell több évszámot tudni, mint ami abban benne van. A tankönyvi ábrákat is nézzék át mindenképpen, próbálják figyelni a gazdasági, társadalmi változások összefüggéseit.  Ezek a témák sokkal gyakrabban előkerülnek, mint például egy-egy csata elemzése. A középszintű írásbeli érettségi 180 percig tart, ezen belül a vizsgázók tetszőleges sorrendben oldhatják meg a feladatokat. Két, eltérő feladattípus van, a feladatlap első része tizenkét rövid, úgynevezett tesztjellegű, a második része pedig esszéfeladatokból áll. Nyolc kérdésből hármat kell kidolgozni. Mindkét feladattípusnál fontos, hogy a diákok ismerjék a XX. század és napjaink történéseit, a két világháború történetét, az azok által okozott társadalmi, gazdasági változásokat. A mai tizennyolc éveseknek ismerniük kell a magyar választási rendszer sajátosságait. Téma lehet a globális környezeti változás és annak hatásai. Az én diákjaim közül még senki sem bukott meg az érettségin, józan logikával egy erős kettest, gyenge hármat meg lehet szerezni az írásbelin. Ennek az egyik oka, ha olyan feladattal találják magukat szemben, amire nem tudják a választ, akkor is sok forrás (kép, térképvázlat, ábra, adatsor) kapcsolódik, amelyből kevés gondolkodással kiolvasható a válasz. A rövidebb feladatok például, amelyek az egyetemes és a magyar történelemre vonatkoznak, időrendben követik egymást. A feladatok jellege változatos (pl. térképelemzés, igaz és hamis állítások kiválasztása, adatsorok értelmezése, ábrák kiegészítése). Az esszéfeladatok értékelésében a tartalom mellett figyelembe veszik az is, mennyire érhetően fogalmazták a szöveget. Fontos, hogy ha a feladat három példa felsorolását kéri, akkor nem kell többet írni, mert csak az első hármat veszik figyelembe. -         Mi legyen az érettségizőknél? -         Kék golyóstoll, az atlasz, és én javasolni szoktam, hogy vigyenek ceruzát és radírt is.  Pontokat lehet ugyanis veszíteni, ha annyiszor átjavították a választ, hogy már nem lehet kikövetkeztetni, mi volt az eredeti gondolat. Ha bizonytalanok valamiben, akkor inkább írják be ceruzával, azt lehet radírozni, és a végén írják át tollal a szöveget. Az esszéhez a felügyelőtanártól kérhető piszkozatlap, érdemes arra legalább egy vázlatot leírni, és a végleges megoldás kerüljön a feladatlapra.