OKJ képzést keresel?
2021-től indítható, OKJ-t felváltó friss szakképesítések széles választékban, 150+ helyszínen. Találd meg álmaid szakmáját tanfolyamkereső oldalunkon.
A férjem már évek óta neves angol és amerikai egyetemek kurzusaira jár, hogy a legkorszerűbb tudáshoz jusson szakterületén, az informatikában. Esténként a kanapén üldögélve nézi az öltönyös-nyakkendős előadók videóit több ezer hallgatótársával együtt a világ minden tájáról. Kitalálták: online angol nyelvű kurzusokat végez.
Nagyszerű menekülési utat jelent minden cégnek, ha az online világ felé fordul. Különösen jó lehetőség a távoktatás-online oktatás irányába mozdulni az agyonadminisztrált, irdatlanul drága díjakhoz kötött OKJ képzést kínáló cégeknek. Sokféle szakmában engedélyezik a távoktatást, miért ne használnák ki ezt?
A MOT.HU-n partnereink természetgyógyászat és kereskedelem területén kínálnak online és távoktatásos képzéseket. Elmondásuk szerint folyamatosak a jelentkezések, amit a MOT.HU statisztikái is igazolnak.
A legtöbb képző intézmény vezetőjét zavarba lehet hozni a kérdéssel: terveznek-e online képzéseket. A bizonytalanságot érzem, ami természetes, ha valami új, szokatlan dologba kezdünk. Persze értem a félelmeiket, mert nálunk azonnal milliós keretrendszerek jutnak az ember eszébe az online képzésről. Meg az olyan rémesen bonyolultan adminisztrálható keretrendszerek, mint a Moodle, aminek csak a használatát megtanulni hónapokba telik. Van egy olyan tévhit is, hogy egyedi informatikai beruházást igényelne a távoktatás elindítása. Mert az ugye megint csak horribilis összeg. Azoknak a cégeknek persze, akik sokféle online képzést kívánnak indítani, jó megoldás a saját rendszer. De mit tehet egy kisebb intézmény?
Gondoljuk végig egyszerűen, mi kell a tantermi oktatáshoz: • tankönyv, jegyzet, munkafüzet • tanár, aki leadja a tananyagot, segít a feldolgozásban, gyakoroltat, vizsgáztat
Hogyan lehet ezt átültetni online képzés keretei közé? • Tankönyv, jegyzet továbbra is szükséges • Óra/előadás, azaz a tananyag leadása videon (tantermi oktatás során fel is lehet venni) • Feldolgozás, gyakoroltatás: online jóval hatékonyabb, mint a füzetbe írogatva • Segítség a tanártól: online írásban, skype-n, telefonon, virtuális tanteremben tökéletesen megoldható, az időbeosztás mind a tanárnak, mind a tanulónak kedvezőbb lehet a tantermi képzésnél, és az oly fontos inspiráló személyes kontaktus is megmarad. • Számonkérés, vizsga: ahol nincs jogszabályi kötelezettség, ott írásban ez is egyszerűbb online, ahogy ezt egyébként nemzetközi nyelvvizsgáztatás során szervezik.
Sok lelkiismeretes tanár ódzkodik az online tanítástól, mert nem tartja elég hatékonynak. Szerintem ennek épp az ellenkezője igaz. A tanulás alapvetően két szereplős folyamat: a tanár tanít a tanuló megtanulja. Ez utóbbival viszont gyakorta gond van: a tanulók hajlamosak az utolsó pillanatra hagyni a felkészülést. Alapos tudásról ebben az esetben ugye nem is beszélhetünk. Márpedig a legtöbb szakmánál elengedhetetlen, hogy leendő művelője pontosan tisztában legyen adatokkal, képletekkel, folyamatokkal. Mind emlékszünk azonban a régi viccre:
Az egyetemista diákkal közli a tanár: előrehozott vizsgát tehet másnap 1000 oldalas tananyagból. "Jegyzet van? - akkor OK."
Tanárként azonban inkább azt szeretnénk, ha diákjaink alapos tudásukról adnának számot a vizsgákon, és ezt egyre nehezebb elérnünk. Van azonban megoldás, hogy sokkal nagyobb arányban motiváljuk tanulóinkat, és ezt az online tanítás támogatja inkább. Nem a videó előadásokra gondolok, hanem a gyakoroltatásra, feladatmegoldásokra.
A gyakoroltatás, a haladási ütem nyomon követése és akár a vizsgáztatás is megoldható lesz azzal a különleges online szoftverrel,amit tervezünk. Az online munkafüzet azon kívül, hogy élvezetes tanulási élményt nyújt, mélyebb tudáshoz vezeti a tanulót, mint ha a könyvet olvasgatná. Itt ugyanis aktívan kell használnia a tudását: sokféle feladattípuson keresztül dolgozhatja majd fel a tananyagot. Ráadásul egészen apró részeket lehet gyakoroltatni, így a bevésés alaposabb. Míg a füzetben elvégzett gyakorlatokat egyszer használja a tanuló, az online változatban újra és újra elvégeztethetjük vele, amíg a kívánt 100%-ot :) el nem éri. És ehhez egyetlenegyszer kell felvinnünk a rendszerbe a feladatsort - és soha többé nem kell fénymásolni, ami igen nagy megtakarítás a lelkiismeretes oktatók esetében.
Érdeklik Önt a fejlemények? Részt venne a tesztelésben?