Sokrétű a logisztikai ügyintéző munkája

felnőttképzés, OKJ, szakmakereső, felnőttoktatás, OKJ tanfolyam

Azt, hogy ez a szakma milyen változatos, a Szegedi Közlekedési Társaság Kereskedelmi Osztályának munkatársai nem csak elméletben tudják. - A kereskedelmi célú logisztikai munkánál a miénk többrétű - véli az osztály vezetője, Száz Tibor. Csak egy példa: a trolibuszok áramszedőjén lévő szénbetétből téli és nyári fajta is van, ráadásul a súrlódó rész párás időben jobban kopik a szokásosnál - nekünk ezt is figyelembe kell vennünk a beszerzés ütemezésénél. Összesen öt munkatársa van, és tízezer fölötti a beszerzendő árucikkek száma: a trolibuszok-villamosok alkatrészeitől kezdve az irodaszereken át a takarítóeszközökig terjed a hosszú lista. Külföldről és belföldről egyaránt érkezik áru, hiszen Szegeden cseh járműveket is használ a tömegközlekedés, emellett Ausztriából és Németországból is kapnak alkatrészeket. A két raktárost az anyagbeszerző látja el, és az ügyintézők gyűjtik össze az igényeket, majd szervezik meg a szükséges darabok beszerzését. Hell Gabriella már öt éve, míg munkatársa, Sipos Melinda két év óta dolgozik ebben a munkakörben. Több mint száz beszállítóval tartják a kapcsolatot.

A munka magas feszültséggel jár - nem csak a villamos áramszedőjén megy át ilyesmi - hiszen az ügyintézőkön is múlik, hogy mikor indulhat el végre az új alkatrész segítségével egy-egy jármű. Az előírt hivatalos út szigorú betartása néha azonban akadályozhatja a gyorsaságot: a nagyobb értékű darabok esetén három árajánlatot kell begyűjteni, és a legkedvezőbb lehetőséget kiválasztani.

A munka bőven tartalmaz váratlan elemeket, hiszen a rengeteg járműalkatrész közül bármelyik bármikor elromolhat, és a pótlásra legkésőbb azonnal lenne szükség. - Az izlandi vulkán pöfögésének idején nem tudott Skóciából felszállni az a repülőgép, amelyik egy apró, ám fontos alkatrészt hozott volna, ezért nekünk is azon kellett izgulni, meddig ömlik még a hamu a tűzhányóból - mosolyog Sipos Melinda. A folyamatos anyagellátás mellett az is fontos, hogy ne porosodjon sokáig túl nagy raktárkészlet a telepen. Az alkatrészismeret terén besegítenek a műszaki kollégák, hiszen az is előfordul néha, hogy a régebbi járművekhez már nem vásárolható meg a pótalkatrész, azt le kell gyártatni. - A számítógépes program nagy segítség a rengeteg anyag, áru és beszállító nyilvántartásában, de a munka során sokat meg is jegyez az ember - mondja Hell Gabriella. A nyelvtudás sem nélkülözhető, sőt, szaknyelvi szókinccsel kell kiegészíteni. Az ügyintézők napi nyolcórás munkaidőben, heti öt napon át dolgoznak - ez néha kevésnek tűnik a feladatokhoz képest. - Önkormányzati cég révén a fizetések nem kúszhatnak az égbe, de nem is minimálbérre bejelentett munkatársakról van szó - közli Száz Tibor. A cafeteria mellett a családtagokra is kiterjedő utazási kedvezmény, az idejében érkező bér, a kiadott szabadság, és a minden tekintetben szabályos foglalkoztatás a biztos helyzetű cég alkalmazottainak előnye.

A logisztikai ügyintéző tanfolyam elvégzése valójában négy szakmát adhat - mondja Sófalvy Zoltán, egy szegedi középiskola tanára. A veszélyesáru-ügyintéző, az áruterítő, és az anyagbeszerző munkáját láthatja el, aki sikeresen elvégzi a tanfolyamot. A jelentkezéshez elég az érettségi, felvételi nincsen. Segít, ha valaki korábban szakmacsoportos előkészítőn vett részt a középiskolában, és az angol, valamint a német nyelvtudás mellett az általános közlekedési ismeretek, valamint a gazdasági földrajz terén való tájékozottság is hasznos. Emellett a szervezőkészség, és a logikus gondolkodás is előny.  A logisztikai ügyintéző népszerű szak, sokan választották az elmúlt években. Nem mindegy azonban, hol tanulja az ember: a középiskolában kétéves a képzés, így elég alapos, ám ez nem mindenhol van így - véli Sófalvy. A szakma népszerűségének oka abban rejlik, hogy könnyű vele elhelyezkedni, ám továbbtanulni is. Az alapokra épülő, további tanfolyamok révén speciális képzettséget lehet szerezni, mint például a biztonságtechnikai szakértő. A külföldi munka sem csak ábránd, persze ahhoz komolyabb szintű nyelvtudás kell.

Ez itthon is igen fontos: a szállítmányozási cégek többsége kapcsolatban állhat külföldi partnerrel. A közúti és vasúti szállítás szaknyelve a német, míg a hajózásé és a légi közlekedésé az angol. Ez a nemzetközi szállítási és közlekedési hagyományok révén alakult így, hiszen az áruk elszállításának megszervezését már évezredek óta folytatja az emberiség, és a fejlettebb, gazdagabb országok ebben is nagyobb szerepet játszottak, mint ahogyan ma is.    A tanfolyamokon általános ügyintézői, és marketing-ismereteket is kapnak a diákok, mint ahogyan az informatikai képzés sem mellőzhető.        A vizsga nem egyszerű, gyakorlati és szóbeli részből áll. A képzőhelyeken saját vizsgakérdéseket dolgoznak ki. Az öt tételt tizenöt perc alatt lehet kidolgozni, és a különböző modulok mindegyikét legalább 51 %-ra kell teljesíteni. Emellett a vizsgakérdéseket súlyozzák, a gyakorlat hatvan, a szóbeli pedig negyven százalékkal hat az eredményre. Sófalvy bukást már évek óta nem tapasztalt. Elhelyezkedni sokfelé lehet, hiszen az üzlethálózatoktól kezdve a közlekedési vállalatokon át a termelő vállalkozásokig bőven akadhat munka a szállítmányozási szakterületen. A fizetés általában nem minimálbér, persze a bér színvonalát a jelentkező rátermettsége és gyakorlati tapasztalatai mellett a munkaadó helyzete is válogatja.

Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat állásajánlatai bruttó 90-120 ezer forint közötti összegben adják meg a középiskolai végzettségű logisztikai ügyintézők keresetét, de ugyanitt lehet találni kétszázezres bruttó fizetési ígéretet is.

Móra Ferenc Sándor Logisztikai ügyintézőnek tanulhatsz többek között a Szegedi Műszaki és Környezetvédelmi Középiskola és Szakképző Iskola Gábor Dénes tagintézményében.