Reagálni kell a munkaerőpiac változásaira

felnőttképzés, felsőfokú szakképzés, FSZ, OKJ, szakmakereső, felnőttoktatás, OKJ tanfolyam

Az Árpád Tiszknek jelenleg több mint 2100 tanulója van. A székhelyintézménynél a fő profil az elektronikai, elektrotechnikai szakirány, valamint a könnyűipari, illetve a szolgáltató szakmacsoport. A tagintézménynél a mezőgazdaság és élelmiszeripar a két fő húzóág. Az intézmény korszerű tanműhelyekkel, tanépületekkel rendelkezik, a tanulók villanyszerelő, varró, fodrász, kozmetikai tanműhelyben, malomban, cukrászatban, pékségben, húsüzemben,  boltban sajátíthatják el szakmájuk alapjait, sőt még egy tangazdaság is található Agárdon. Az Árpád TISZK mindennapjairól Horgosné Szilasi Judit szakmai vezetővel beszélgettünk. - Milyen lépésnek ítéli a TISZK-ek létrehozását? - Több kisebb intézményből létrehozni egy nagyot sosem egyszerű feladat, de így lehetővé vált, hogy az egyre csökkenő állami normatíván, a szakképzési hozzájáruláson, illetve pályázati lehetőségeken kívül is forrásokhoz juthassanak az oktatási intézmények, és jelentős fejlesztéseket valósíthassanak meg. -          Tapasztalatai szerint  a gyerekek és a szülők mennyire vannak tisztában azzal, hogy milyen szakmák választhatók, és egy-egy szakma megnevezése mit takar? -          Nagyon vegyes a kép, de az biztos, hogy a jelenleginél szélesebb körű és sokkal alaposabb tájékoztatásra lenne szükség.  Már azért sincsenek könnyű helyzetben a szülők a pályaválasztással kapcsolatban, mert egy-egy szakmát többféle képzési forma keretében is meg lehet szerezni. Lehet például valaki villanyszerelő három vagy akár két év alatt is, sőt az előrehozott képzés keretében már nem csak a tizedik, hanem már a nyolcadik évfolyam után tanulhat szakmát. A jelenlegi helyzeten azért kellene változtatni, mert a munka világa nincs felkészülve arra, hogy többféle életkorú, többféle élet- és munkatapasztalattal rendelkező fiatal jelenik meg munkavállalóként. Gyakran sem a szülők, sem a gyerekek nincsenek tisztában a munkaerőpiaci helyzettel. Hajlandók például drága tanfolyami díjat fizetni azért, hogy a gyerekük fodrásznak tanulhasson, miközben a munkaügyi központok adatai szerint ezzel a szakmával ma nem könnyű elhelyezkedni, túlképzés van fodrászokból. Ezért lenne fontos, hogy a pályaválasztás előtt álló gyerekek és szüleik naprakész információkat kaphassanak a szakképzésről. - Mennyire van igény arra, hogy átjárhatóság legyen a szakmák között? - Az a tapasztalat, hogy ha már elkezdett a gyerek egy szakmát tanulni, akkor nagyon nehezen vált, ha mégis, akkor sem azt választja, hogy a következő évfolyamtól tanulja a másik szakmát, inkább újra kezdi az iskolát. - Milyen kapcsolatban vannak a térség munkáltatóival? - A Videotonnal együttműködünk az elektronikai műszerész, automatikai műszerész képzés területén, közösen indítunk képzéseket. A szakképző évfolyamokon végző fiatalok közül sokan helyezkednek el a Videoton-nál. A munkaerőpiac felvevő erejét 2-3 évre előre ma senki sem tudja megbecsülni, ezért fontos, hogy szoros kapcsolatunk legyen a gazdaság szereplőivel. A tapasztalatok persze segítenek, tudjuk, hogy vannak bizonyos szakmák, például a villanyszerelő, a háztartásigép és -készülékszerelők, a szabó, az erdész, a mezőgazdász,  a a pék, a pék- cukrász, a húsipari termékgyártó amelyre jellemzően mindig szükség van a régióban, de ahhoz, hogy valóban piacképes szakmát adjunk a nálunk végzők kezébe, érzékenyen kell reagálnunk a munkaerőpiac változásaira. - Kínálnak érettségire épülő képzéseket is? - Igen, az egyik kedvelt képzésünk a biztonságszervező. Jövőre szeretnénk állattenyésztő technikus vagy állategészségügyi technikus képzést indítani. Felnőttképzés keretében tervezzük a kozmetikus, valamint a fényképész és fotótermék kereskedő képzést. Terveink között szerepel a divat- és stílustervő, valamint a díszlet és jelmeztervező asszisztens képzés indítása is, egyelőre az igények felmérésénél tartunk. Ezek a képzések jól illeszkednének a jelenlegi kínálatunkhoz. Hagyomány, hogy intézményünk diákjai divatbemutatót szerveznek, amelyen a szabó tanulók mutathatják be az általuk készített ruhákat, de kozmetikus és fodrász tanulóink készítik el az alkalmi modellek sminkjét és frizuráját. - Mennyire érzi intézményük a demográfiai hullámvölgyet? - Megéreztük,  tavaly a két tagintézményben kettővel kevesebb osztály indult, mint korábban. - Hogyan hívják fel a gyerekek figyelmét az intézmény kínálatára? - Általános és középiskolás tanulók számára tartunk pályaorientációs rendezvényeket, amelyeken elmondjuk a gyerekeknek, hogy mlyen lehetőségek közül választhatnak. Bemutatjuk azt is, hogy mit jelent a gyakorlatban egy-egy szakma megnevezése. És persze a képzési kínálatunkat is folymatosan bővítjük, minden évben igyekszünk valami újdonságot kínálni. Idén hirdettük meg első alkalommal a népi kismesterségek közül a kosárfonó és fonottbútor készítő, valamint a szőnyegszövő szakmát. Ezeket a foglalkozásokat otthon is lehet végezni, és biztos megélhetést nyújthatnak művelőiknek. Remélem, sok fiatal számára lesznek vonzóak ezek a szakmák.