Nem egyszerűen tolmács - az idegennyelvi kommunikátor

felsőfokú szakképzés, FSZ, OKJ, szakmakereső, félfőiskolai képzés

  • Ez a pálya sokféle tevékenységet jelent – mondja Szellő Ivett, aki hosszú évek óta dolgozik a szakmájában. - Mint a neve is mutatja, nyelvkészség feltétlenül szükséges hozzá. Valójában még a tolmácsolás területétől sem áll esetenként messze, de sokkal szerteágazóbb feladatokat jelent. Azt mondhatnám, mi vagyunk felelősek a külföldi cégekkel történő kommunikációs kapcsolatokért. Ebbe beletartozik a személyes kapcsolatteremtés, a cég bemutatása, de például egy termék reklámozásának szervezése is, vagy a különféle arculattervezési feladatok. Mi fogalmazzuk a cégünk által elküldendő hivatalos leveleket, a megrendeléseket, köszöneteket, a mi feladatunk az információkérés is. Ráadásul az idegen nyelven megjelenő prezentációs anyagokért, vagy internetes megjelenési formáért is mi vagyunk a felelősek.   Az idegen nyelv ismerete alapkövetelmény Érettségi birtokában, két esztendős tanfolyamon vehet részt az, aki erre a pályára szándékozik jelentkezni. Nem haszontalan mellette, sőt, követelmény egy erős nyelvtudást bizonyító oklevél. - Általában az európai nyelvek, főként a német vagy angol számítanak, – mondja Szalai István, oktató. - Mindkettőből vannak továbbképzések is, de lehet egyéb nyelvet, franciát, olaszt, spanyolt is választani, sőt, nálunk még japánból is van kínálat. Természetesen elvárásaink közé elsősorban az tartozik, hogy a jelentkező, azon a nyelven, amelyből vizsgája van, megfelelő szinten álljon, vagyis kommunikáció és levelezőképes legyen. Tantárgyaink között is ezek a témakörök fontos helyen szerepelnek, így tehát az idegen nyelvű írásbeli és szóbeli ismeretek, médiával kapcsolatos tudnivalók. Rajtuk kívül fontosnak tartjuk a pszichológiát, a szociológiát, a különféle kommunikációs tréningeket. Üzleti szempontból elengedhetetlenek lehetnek növendékeink számára a marketing és a  PR alapismeretek. Mivel ez a tanfolyam alapvetően humán képzés, nagy hangsúlyt fektetünk a sajtónyelv, a sajtóműfajok és műfajelméletek tanítására, valamint retorikát, médiatudományokat, beszédtechnikát, stilisztikát is oktatunk. Végül, de nem utolsó sorban külön tantárgyrész képezi a vállalati kommunikációs ismereteket, beleértve az  informatikát, közgazdaságtant és az ügyiratkezelést.   Többségben vannak a nők - Sokféle ember jelentkezik ide – mondja Szántó Szilvia, hallgató. - Érdekes, hogy sokkal több a lány, talán mert nekünk jobb a nyelvérzékünk, vagy csak egyszerűen többet beszélünk, mint a fiúk. Meglepő az is, hogy többen már valamilyen bölcsészdiplomával is rendelkeznek, vagy egyetem közben halasztanak, és úgy végzik el ezt a tanfolyamot. Számomra, talán mert én is inkább humán érdeklődésűnek tartom magamat, kicsit néha soknak tűnik a közgazdasági ismeretek, meg a marketing stratégiák elsajátítása. Úgy tűnik tehát, hogy egy elég népszerű képzésről van szó, nekem mindenesetre tetszik. Talán az is vonz jópár embert, köztük engem is, hogy állítólag elég bíztatóak a kilátások az elhelyezkedésre, mivel minden komoly cég szívesen alkalmaz olyan kommunikátorokat, akik segítségével esetleg nagy üzleteket lehet kötni, járatosak az etikett és a protokoll szavályaiban, és megbízhatóak. Szóval, vannak esélyeink, és én is őszintén reménykedem benne, hogy ezek nem hiú remények.   Rengeteg lehetőség Első és legfontosabb, hogy az idegennyelvi kommunikátor mindenekelőtt felsőfokú szinten képes használni egy adott idegen nyelvet, tárgyalóképes benne, jól fogalmaz, és ismeri az üzleti kifejezéseket is. Munkája során gond nélkül fordítja a leírt hivatalos szövegeket, levelezik és tárgyal, telefonon és személyesen. Ez utóbbihoz üzleti felkészültség, tárgyalástechnikai ismertek, és nem elhanyagolható tényezőként, jó megjelenés is szükséges lehet. A tanfolyam végzős hallgatója a diploma után számos helyen dolgozhat, többek között akár vendégkísérő tolmács is lehet, és olyan pályákon is szívesen várják, ahol nem kell feltétlenül állandóan külföldi cégekkel fontos üzleteket kötnie. Jó elhelyezkedési esélyek várják a különféle szervezői munkakörökben, lehet üzleti levelező, PR szakember, sőt, kommunikációs tréner is. Feladatait végezheti irodában, illetve változatos körülmények között, az adott munkahely jellegének megfelelően – ülhet egy számítógép előtt, egész nap fordításokkal törődve, részt vehet fontos értekezleteken, tárgyalásokon, tarthat üzleti beszámolókat, és a marketingfeladatokból is kiveheti a részét. Azoknak ajánlható tehát, akik sok lehetőség közül szeretnének majd választani.   PG