Hagyományos kínai orvoslás 6. rész

életmód

Jing, más néven eszenciaJelentése attól függ, hogy milyen szövegkörnyezetben használjuk. Ha élőlényekkel kapcsolatos a használat, akkor a jing az élet eredeti, esszenciális formája. – Felelős a növekedésért, fejlődésért,– az fenntartásáért, – minden szerves élet alapját alkotja,– az élettani változások forrása.Születés előtti formája (két szülőtől szerzett) az eredeti qi-vel együtt meghatározza az egyén csak rá jellemző növekedési fejlődési jellemzőit. Ha a hímivarsejt, ami az apa eszenciájából származik egyesül az anya eszenciájával (petesejt), új élet születik, amely alapvetően a két szülő esszenciális összefonódása. Ezért a jing gyökere szüleinkben található. Születésünk után az eredeti jing a Vesébe költözik. Minden emberben eltérő mennyiségű és minőségű az eszencia. Ezt többek között a szülők nemzéskor meglévő egészségi állapota befolyásolja. születésünkkor az "eredeti jing" életünk gyökere, és a forrás kezdete. A jing megtartása nagy jelentőséggel bír az élet szempontjából. A nyugati gondolkodás szempontjából leginkább ezt a fogalmat a genetikai kódokhoz lehetne hasonlítani. Pl. ha mindkét szülő erős, egészséges, és még a nagyszülők is sokáig éltek, az utód betegségre és korai természetes halálra való hajlama kevesebb. Ha a szülők betegesek, az utód hajlama is nagyobb lesz a betegségekre. az öröklött eszenciát helytelen életmóddal lehet leggyorsabban elpazarolni. A kínai orvosi gondolkodás szerint az elvesztett eszencia nem pótolható. Shen: a lélek, vagy szellemLakhelye a felső Dan Tianban (energiaközpont a homlokon) van. A szervek közül a yin jellegű Szívhez van köze. – A szellemi vitalitás alapja,– a kínai hagyományok szerint csak emberre jellemző egyedi szubsztancia,– az egészséges embert a Shen teszi képessé, hogy fogalmakban gondolkodjon, és az egéni élniakarás is neki köszönhető,– a Shen maha a szellem, amelyet az elme irányít. Egészséges állapotban az elme (a tudat) helyén tartja a Shent. Ha az eszencia az élet forrása, ha bármely élő és élettelen mozgáshoz qi szükséges, akkor az emberi öntudat léte feltételezi a Shen jelenlétét. A Shen is annyira része testünknek, akár a belek. VérA "kínai" vér feladata a test táplálása, ellátja az összes szervet és szövetet. Korábban olvashattunk arról, hogy a kínai orvoslás szempontjából a szerveknek más funkciói is vannak, mint az ugyanazon nevet viselő nyugati rokonaiknak. A vér képzése erre jó példa. A keleti elmélet szerint a gyomor és a lép emésztő működéséből származó tiszta qi eljut a Tüdőbe és ott vörös vér képződik belőle. Ez a folyamat a következőképpen néz ki: a gyomor befogadja a táplálékot, és összezúzza. A lép rendkívül finom, tiszta eszenciává desztillálja, és a lép-qi ezután elszállítja a tüdőbe. Ott a levegővel keveredve vörös vérré alakul. Ennek a folyamatnak az ismerete a gyakorlati orvoslás szempontjából fontos. A kínai orvos mindig az egész embert nézi. Ez azt jelenti, hogy a nyugati értelemben vett vérszegénység (szinte minden családban előfordul, főleg hölgyeknél) a kínai rendszerben is vérhiánynak felel meg. De ebben az esetben a keleti orvos nemcsak a vas pótlására fogja helyezni a hangsúlyt, hanem a saját módszerei szerint azonnal vizsgálni kezdi, hogy megfelelő-e a táplálkozás? Felszívódik-e a táplálék? Kering-e a vér normálisan? Az információkat azután összegzi és a kezelést így tudja megtervezni. A legfontosabb fogalmak ismertetése véget ért. Összegzésképpen tekintsük át miről volt szó.– Qi, az életenergia (az univerzumban minden belőle származik)– Yin és a Yang a két minőség (a világ minden jelensége felosztható a yin és yang ellentétpár szerint)– Jing (eszencia) az élet öröklött alapja (mennyisége és minősége döntően őseinktől függ)– Vér, a szerveket tápláló (előállításában szerepet játszik a Gyomor, a Lép, és a Tüdő)– Shen a szellemi vitalitás alapjaA következő részben az energiát szállító csatornákról lesz szó.Hartmann Ferenc (hartmann@teafa.hu)www.teafa.hu(A cikk megjelent a Szantál portálon http://www.szantal.hu/index.php?link=news%2Fnews.php&parentid=209&topic=5)