Egy mobil pálya – a targoncavezető

felnőttképzés, OKJ, szakmakereső, felnőttoktatás, OKJ tanfolyam, szakmunkásképzés

- A tananyag elméleti és gyakorlati részből áll, nagyjából fele-fele arányban. Általános műszaki ismeretek tanítunk, amelyek közé beletartoznak a munkavédelemmel, balesetmegelőzéssel kapcsolatos tantárgyrészek. Ezeken kívül a targoncavezetők speciális feladatait vesszük át, és mindezeket kipróbáljuk a gyakorlati életben - mondja Papp István oktató. - A vizsga során targoncavezetői jogosítványt is kapnak a tanulók, mivelhogy ez utóbbi letétele is kötelező a hatósági rendeletek szerint ahhoz,  hogy ezzel a végzettséggel el lehessen helyezkedni. A főbb vizsgatárgyak tehát munkavédelemből, hidraulikából és műszaki alapismeretekből állnak.

És aki tanulja …

- Én mostanában fogom megszerezni a targonca jogsim – mondja Pető Gábor – és szerintem nem is olyan egyszerű, mert külön kell elektromosra, dieselre, benzinesre, gázosra, és hibridre – azaz a benzin-gáz keverékűekre. A helyzet ugyanez a  tereptargoncák esetében is, bár tereptargoncákból csak dieseles és gázos van. Léteznek még persze elektromos kocsik, elől villás és oldalvillás járművek is, meg még sok másféle…

Szerintem mégis megéri, ezért jöttem ide, hiszen kevés felkészüléssel, rövid idő alatt egy használható szakmát szerezhetek, és mert egész jól lehet vele keresni. Én Ausztriában szeretnék majd elhelyezkedni, ahol kezdő fizetésként ezerötszáz eurót kapok majd.   A legtöbb cégnél nélkülözhetetlen

Egy targoncavezetőnél vannak fontosabb emberek egy adott munkahelyen, mégis nélkülözhetetlen a léte, hiszen hiányában totális káosz alakulna ki. Neki kell  az adott cég anyagait, termékeit, árukészletét mozgatnia, elkülönítenie, csoportokba rendeznie. A behozatali és kiviteli forgalomért is ő az egyik felelős, rajta kérhetik számon ha valami megsérül, eltűnik vagy nincs megfelelően elhelyezve. Természetes hogy megbízhatóság és pontosság jellemezi.

Emelett ő a szállítási útvonalak megtervezője is, ami például egy kis cég esetében még nem olyan bonyolult dolog, de a komolyabb területű csarnokok, plázák, vagy hasonló helyeken már több négyzetkilométert is jelenthet.

Adott esetekben neki kell ellenőriznie a szükséges dokumentumokat, valamint az árukról, azok mennyiségéről, típusairól szorgosan listákat, bejegyzéseket vezet az üzemi naplóba. A targonca műszaki állapotát is folyton ellenőriznie kell, ennélfogva nem hátrány ha ért bizonyos szinten a szerelési munkálatokhoz.

Mindig ellenőrzi a jármű állapotát, valamint az árukészleteket, gyúlékony anyagok esetében fokozottan ügyel a tűzvédelmi előírások betartására.

Akad munkalehetőség

Targonca-típus rengeteg van, talán nem is gondolná az ember, hogy mennyi. Működési rendszereik szerint először is léteznek a búgó hangú villamos targoncák amiket kisebb helyeken használnak, aztán vannak olyan járművek is amelyek belső égésű motorral, vagy gázzal működnek. A gyalogkíséretű targoncákat általában áruházakban, raktári területeken használják, csakúgy mint a vontató és szállító targoncákat.

A vezetüléses, illetve vezetőállásos targoncákkal kapcsolatos tudnivalók pedig már egy bonyolultabb csoportját képezik ennek a szakmának. - Munkanélküli voltam hosszú ideig, aztán a Munkaügyi Központ javaslatára és segítségével sikerült elvégeznem ezt a tanfolyamot, amit nem bántam meg – vallja Fekete János, aki tehát nem önszántából választotta ezt a foglalkozást. - Rengeteg a munkalehetőség, keresettek vagyunk a plázáktól a kisebb-nagyobb cégeken át a repülőterekig, itthon és külföldön egyaránt. Én is szinte azonnal kaptam munkát.

Szerintem alig van olyan ember, aki ne tudná elvégezni ezt a képzést, bár azért itt is kell tanulni, és a vizsgákat is igen szigorúan veszik. Napjaimat különféle hasonlóknak tűnő, de mindig elég változatos feladatok tarkítják. A munkák közbeni pihenőidők üresjáratok sem ritkák, viszont amikor meló van, akkor nagyon oda kell figyelnünk.

Olyan cégnél dolgozom, ahol emelővillás, vontató és szállító targoncákat egyaránt lehet használni, és ezen kívül raktárosi feladatokat is ellátok. Több olyan képzés van különben, ahol ezt a két szakmát összevontan lehet elsajátítani. A napi feladat tehát számomra megfelelő, szerintem nem nehéz, viszont elég felelősségteljes, nagyon szigorúan be kell tartanunk mindenféle munkabiztonsági előírást.

Egy dolog biztos tehát: aki ezt a pályát választja, annak lesznek esélyei a piacon, hiszen a legkisebb raktáraktól kezdve a logisztikai központokon és gyárakon keresztül a legnagyobb áruházláncokig, sok-sok targoncavezetőt keresnek folyamatosan a munkáltatók.

PV