Egy izgalmas foglalkozás – a moderátor

felnőttképzés, felsőfokú szakképzés, FSZ, OKJ, szakmakereső

Így volt ez mindig, nem csak manapság, hanem már a média hőskorában is, amikor fekete-fehér egycsatornás képernyőről bámulhattuk a „Ki tud többet a Szovjetúnióról?” című vetélkedőt. Ma már életünk minden pillanatát behálózza az információ, és velük együtt a tv-műsorok, ahol moderátoraink egyre többféle szerepben tűnnek fel, és persze nem csak ott, hanem a rádióban, és a legkülönfélébb rendezvényeken, mindenütt, ahol igény van a szórakoztatásra, játékra, vagy a kulturális csevegésre. Persze, mindez csak a felszín, ez a foglalkozás azért több ennél.   Médiaismeret, kommunikációs tantárgyak -          Azoknak való ez a szakma, akiket vonz a média csillogó és igen kemény világa, és szereplésre is vágynak – meséli Majláth Viktorné, oktató. - Persze azért azok is elindulhatnak, akik nem szeretnének feltétlenül milliók előtt megmutatkozni – és azt hiszem, ők vannak többen –, hiszen idetartoznak a rendezvények szervezőitől a műsorszerkesztőkig mindazok, akiknek általánosságban moderátori végzettségük van. Tanfolyamainkon sokrétű ismeretet adunk az általános kommunikációs tantárgyak keretein belül és azokon túl. Hallgatóink bőséges ismereteket kaphatnak sajtótörténetből és sajtóműfajelméletből, oktatunk médiaismereteket, beszédtechnikát, stíluselméletet, műsorszerkesztést, politológiát, pszichológiát, természetesen rádiós és tévés ismereteket, sajtójogot, stíluselméletet, nyelvhelyességet, műsorszerkesztést – vagyis mindent, ami kapcsolódik a médiához. Abban különbözünk egy átlagos újságíróiskolától, hogy több a beszédközpontú, személyközi kommunikációs formákat előtérbe helyező tantárgyunk. Érettségi vizsga birtokában várjuk a hallgatóinkat két esztendős tanfolyamunkra. Megjegyezném, hogy e végzettség segítségével művelődésszervezői, illetve kommunikációs szakokra könnyebben bejuthatnak, akik ilyen szakon kívánják folytatni tanulmányaikat főiskolán vagy egyetemen.     Napi kihívások A moderátor iskola tehát nem csak, illetve elsősorban nem médiasztár-képzést jelent, még ha bizonyos esetekben az is válhat a hallgatóból. A rádió vagy televíziószereplésig hosszú út vezet, ezek közül a műsorvezetői pálya biztosíthatja a legnagyobb népszerűséget. - A legtöbb média állami támogatásból, vagy reklámbevételekből tartja fenn magát, úgyhogy valamilyen módon ezekhez a megrendelői igényekhez is igazodnia kell – mondja Szalai Gusztáv, aki számos hírközlő szervezetben megfordult már, és a moderátori, illetve kommunikáció szakos végzettség birtokában jelenleg szervező munkatársként dolgozik. - Változatos munkákat végzünk, mindig vannak napi új kihívások, váratlan helyzetek. Felkészülni egy-egy műsor könnyednek tűnő levezetésére, nem is olyan egyszerű dolog, mint ahogy azt egy kívülálló gondolná. Először is ott van a műfaj jellege, ezzel általában szakosodott kollégák foglalkoznak, gondoljunk például arra, hogy még az ismert tv-adásokban is furcsa lenne a közönség számára, hogy az, aki addig kizárólag sportközvetítő volt, hirtelen kulturális műsorokat kezdene vezetni. Ebben a szakmában, szinte minden területen így működünk, legyen a terület a TV2, vagy egy vidéki kultúrház. Nagyon komoly csapatmunka kell ahhoz is, hogy egy tízperces adás összeálljon. Mondanom sem kell, a napi feladatok elég kimerítőek lehetnek mindenki számára, mivel az ilyen helyeken elég kreatív, ám sokszor kissé összeférhetetlen emberek próbálják egymást túllicitálni. Persze azért mindnyájan élvezzük az adódó helyzeteket, és hadilábon állunk a műsorleadási határidőkkel – de hát többek között ez is izgalmassá teszi az életünket.   Egyszerűen élvezem… Az OKJ-s moderátori képzettséggel számtalan területen el tudunk helyezkedni, a reklámipar kommunikációval kapcsolatos részlegeitől kezdve, a rádiókon, tv-ken át a különféle kulturális foglalkozásokig. Lehetünk szerkesztők, riporterek, műsorvezetők, rendezvények szervezői, lebonyolítói. Mindebből következik, hogy határozottan szükséges ehhez a pályához jó beszédkészség, gyors gondolkodás, tervezőképesség, és nem árt tehát az sem, ha szeretünk szerepelni, de mint már említettük, ennek hiánya sem lehet kizáró ok. - Azért jelentkeztem ide, mert ’már benne vagyok a szakmában’, de szeretném megszerezni a megfelelő végzettséget is – mondja Nagy Réka, aki jelenleg másodéves hallgató. - Az utóbbi időben, havonta többször is szoktam műsorokat vezetni, egy kisebb, helyi kulturális egyesület szervezésében. Azt hiszem, azért bíztak meg, mert  gyerekkorom óta vonz ez a szakma, egyszerűen élvezem, ha közönség előtt beszélgethetek emberekkel, és remélem ők is így vannak vele.  Képzem magamat beszédtechnikailag, felkészülök minden műsorra, vázlatokkal, jegyzetekkel. Tervem az, hogy előbb - utóbb médiumnál találjak helyet, szerintem ezzel az alapos tudásanyaggal, amit itt szerezhetünk, ez nem elérhetetlen cél.   PV