Alszik Ön eleget? Aludjon rá egyet!

egészségügyi képzés

Állatkísérletek bizonyítják, hogy az alvás éppolyan fontos az életben maradás szempontjából, mint a táplálkozás. Azok a patkányok, akiket nem hagytak aludni, 2-3 hét múlva elpusztultak, nem élték túl éheztetett társaikat.A fizikai fáradalmak kipihenése mellett szellemünk és pszichés egészségünk szempontjából is fontos a megfelelő időtartamú, zavartalan alvás. Elménk, a nagy varázsló éjjel újrarendezi a nappal bennünket ért hatásokat, segít azok feldolgozásában. Ezt a folyamatot tükrözi nyelvünk a "megálmodja a megoldást", vagy az " alszik rá (a döntésre ) egyet" kifejezésekben. Valóban, gyakran másnap sokkal világosabban látjuk a problémákat és tisztább fejjel tudunk dönteni. Vizsgálatok bizonyítják, hogy ha megfosztjuk magunkat az alvástól, másnap figyelmünk csökken, nehezebben koncentrálunk, lassabban reagálunk még akkor is, ha nem érezzük magunkon a fáradtságot. Munkateljesítményünk és tanulási képességünk romolhat, ráadásul nehezebben viseljük a feszültségeket is. Tehát aludnunk kell, de mennyit?Az alvásigény egyéni, felnőtteknél átlagosan 7-9 óra. Közvéleménykutatások eredményei szerint, a felnőttek jelentős része kevesebbet alszik, mint 7 óra. Figyelemre méltó, hogy a századelőn átlagosan 9 órát aludtak az emberek. Míg egyre több életünket, mindennapjainkat segítő, "időtakarékos" technikai eszköz áll rendelkezésünkre, egyre kevesebb időnk jut minden fontos dologra, beleértve az alvást is. Azt a tévhitet is el kell oszlatnunk, hogy az, aki átalussza a hétvégét, pótolja a hét közben elmulasztott pihenést. Átmenetileg segíthet a hétvégi plussz, de előbb-utóbb szervezetünk jelzi, hogy hiányzik a rendszeresség. Nagymamám mindig azt mondta: Mindent a maga idejében! Olyan bölcsesség ez, aminek igazával naponta szembesülök. Aludni is a maga(m) idejében kell. Én például, korán fekvő vagyok, de egyetemista koromban gyakran magoltam hajnalig, amikor holtfáradtan beestem az ágyba. Hiába aludtam késő délutánig, mégis fáradt voltam és nem ment a tanulás. Vajon mire vittem volna, ha akkor tisztában vagyok az alvás fontosságával?