A vendég az első - A szállodai portás, recepciós

felnőttképzés, OKJ, felnőttoktatás, OKJ tanfolyam, szakmunkásképzés

A valóság persze prózaibb, de azért természetesen érdekes azok számára, akiket rabul ejt a szállodák világa. Mert nemcsak vendégnek jó lenni egy légkondicionált, süppedős szőnyegekkel teli épületben, az ilyen környezet munkahelynek sem utolsó. Persze ahhoz, hogy egy luxusszálloda közelébe kerüljünk, először is végig kell járni a recepciósok szamárlétráját. - Kezdetben egy belvárosi lakásból kialakított youth-hostelben dolgoztam – meséli Tárnoki Zoltán. - A munka sok szempontból hasonló volt, mint a kisebb szállodában, azzal a különbséggel, hogy ott minden nap takarítanunk is kellett, és valamivel közvetlenebb kapcsolatot tartottunk a vendégekkel, mivel rengeteg átutazó fiatal fordult meg nálunk. A hotelekben már külön személyzet van a hamutartók ürítésére, szemeteszsákok cipelésére, és a könyvelés, az úgynevezett “bookolás” is teljesen más rendszerű.  A nyelvismeret alapvető A szállodai portás, többnyire két félévből álló, tanfolyamok megkövetelik az érettségit, és egy világnyelv, főként az angol, legalább alapfokú ismeretét. A képzés során aztán a jelentkezők külön nyelvtanfolyamon vesznek részt, elsősorban a szakmai kommunikációval kapcsolatos témakörökben, amely végeredményben egy erős társalgási szintnek felel meg. Sokkal többet persze lehet, de nem muszáj értenie egy recepciósnak, hiszen a külföldi vendégek nem a politikáról vagy a csillagászatról szeretnének vele beszélgetni, hanem főként a bejelentkezéssel, és az ezekkel együttjáró dolgok felől várnak tőle felvilágosításokat. A két féléves képzés folyamán ezenkívül – mintha egy humán főiskolán lennénk – társadalomismeretet és művelődéstörténetet is tanítanak, de a legfontosabb tárgyak mégiscsak a hotelek világának témaköreihez kapcsolódnak. Ilyenek például a szállodai, illetve a helyfoglalási ismeretek, kiegészülve az idegenforgalomhoz köthető tudnivalókkal. Egy recepciósnak alapvetően udvariasnak kell lennie, ez talán nem is szorul magyarázatra, hiszen a szállodai portások még a legrosszabb filmekben is finoman mosolygó figurák, akik megértik a főhős vagy a nyomozók indokait, ha épp valami történt a hotelben, de csak akkor nyújtanak információt, ha a Főnök vagy a körülmények megengedik. Ebből is látható, hogy minden portás született kommunikációs szakember, de ha mégsem, a tanfolyam során ezt a hiányosságát is könnyen bepótolhatja. - Hát igen, alapvető követelmény, hogy érdeklődjünk az emberek iránt, de ez a képesség mindenféle indiszkréciótól mentes – magyarázza Tárnoki Zoltán. - Mi háttérben dolgozó emberek vagyunk, azonban nélkülünk leállna az egész szálloda, úgyhogy a felelősség is nagy. És persze mindent a vendégért, nem távozhat csalódott arckifejezéssel, vagy hiányérzettel, mert az is nagyrészt a mi munkánk csődjét jelentené.  Sürgés helyett megbízhatóság A szállodai portások munkavégzése nem jár egetrengető fizikai megpróbáltatásokkal és sürögnie sem muszáj, viszont a pontosság, a megbízhatóság alapvető követelmény ezen a pályán. Neki kell a recepciós pult minden ügyét intézni, ő az aki “csekkol és bookol”,  fogadja a vendéget, ajánl neki szobát, pénzügyeket bonyolít vele. Hogy mindezt megtehesse, bizonyos banki műveletekkel is jó, ha tisztában van, valamint a könyvelést is önállóan kell végeznie, ehhez ma már szükség van informatikai ismeretekre, amelyet szintén oktatnak a képzés folyamán. Munkaideje is elég hektikus, nappali és éjszakai beosztásban dolgozik váltótársaival. Ő a legfontosabb kapocs a vendég és a szálloda többi dolgozója között, információkat, üzeneteket ad át, értesíti a szobaszervízt bármilyen probléma vagy felmerülő kívánság esetén. Jól kell ismernie az adott környéket, ahol dolgozik, hiszen nem árt, ha programokat, szórakozási lehetőségeket tud ajánlani a vendégeknek, ahogy a szállodai bár, vagy ha van, étterem alkalmazottaival is szoros munkakapcsolatban áll. Afféle mindenesként, főleg a  kisebb helyeken, neki kell ügyelnie arra is, hogy a hotelben rend legyen, jól kell ismernie a biztonsági előírásokat, és bármilyen baleset, rosszullét történik, ő az az ember akinek kötelessége azonnal intézkedni. - A legtöbb szálloda hasonló, mégis mindenhol valamennyire más a környezet, a tennivalók típusa – folytatja Tárnoki Zoltán.  - Dolgoztam olyan helyen is, ahol rengeteg szabadidőnk volt, lehetett beszélgetni, dohányozni, ha akartunk. Máshol például a szállóval kapcsolatban álló cégek programjait kellett ajánlanunk a vendégeknek, városnéző körutakat, hajózást, kirándulást vagy ezekhez hasonlókat. Igaz, ha sikerült a szervezés, némi díjazást is kaptunk. A kezdő szállodai portások keresete átlag bruttó száznegyvenezer forint körül mozog, ehhez jönnek a hétvégi és éjszakai pótlékok, illetve némi borravaló is. PG