A tanulók tapasztalják, mi vár rájuk a munkahelyen

felnőttképzés, felsőfokú szakképzés, FSZ, OKJ

  • A Belvárosi Térségi Integrált Szakképző Központ 2008 szeptemberében alakult, a főváros területén működő 10 közgazdasági és kereskedelmi szakközépiskola összekapcsolásával – mondja. - A kereskedelemi marketing, üzleti adminisztráció, közgazdasági és az ügyviteli szakmacsoport tartozik hozzánk. Tizennyolc szakmát kínálunk, a bolti eladóitól kezdve egészen a felsőfokú számviteli szakügyintéző képzésig. A Dohány utcai oktatóközpontunk teljesen új, a XXI. századi követelményeknek megfelelő épület, és kiváló szakemberek dolgoznak itt. Eredményeinket bizonyítja, hogy tanulóink az országos szakmai tanulmányi versenyeken első, második helyezéseket értek el az elmúlt három tanévben.   - Mit kell tudni a központról? - 3049 négyzetméter alapterületű, és a tervek úgy készültek, hogy minden, a TISZK által oktatott szakmának külön oktatóhelységei legyenek. Mindegyik kiválóan felszerelt, informatikai háttérrel rendelkezik. Működik postahivatal, tanbank, bolt, tehát tanulóink megtapasztalják, mire számíthatnak majd később a munkahelyen. Az évek alatt sikerült jó együttműködést kialakítani a munkáltatói körrel. Intézményünk folyamatosan egyeztet velük a képzési igényeikről, ők pedig friss munkaerőpiaci információkkal látnak el minket, anyagi támogatást is nyújtanak a képzőközpont fejlesztéséhez.     - A munkáltatókkal való együttműködés azt is jelenti, hogy tanulóik könnyen el tudnak helyezkedni? - A nálunk tanuló fiatalok többsége tanulószerződéssel rendelkezik, tehát miután végeztek, biztosított számukra a munkahely. Két olyan túltelített szakma van jelenleg, a marketing és reklámügyintéző, valamint a külkereskedelmi üzletkötő, amelyeknél a gyakorlóhelyek nem tudják foglalkoztatni a diákokat, de tapasztalatunk szerint néhány hónap alatt ők is találnak munkahelyet. Képzési kínálatunkat a munkaerőpiaci igényekhez igazítjuk, a következő tanévtől például ezeket a képzéseket nem indítjuk. Természetesen lehetséges, hogy néhány év múlva ismét igény lesz ezekre, és akkor ismét felvesszük a palettánkra.   - Az iskolarendszerű képzésükbe milyen végzettséggel lehet jelentkezni? - Vannak olyan szakmák, amelyekre 8 általános, illetve szakiskolai végzettséggel, vagyis 10 osztály elvégzése után lehet jelentkezni.  Képzőközpontunk jelenlegi szakma struktúrája alapján többségében olyan fiataloknak kínálunk képzéseket, akik már érettségivel rendelkeznek. Budapest és agglomerációja a beiskolázási körzetünk. Én azt gondolom, hogy egyre inkább felértékelődik az érettségi utáni szakképzés jelentősége, hiszen elhelyezkedési lehetőséget biztosít a diákoknak.   - Milyen arányban vannak a saját iskolájukból diákok az érettségi utáni szakképzésben és mennyire jellemző, hogy más iskolából érkeznek? - A hozzánk tartozó tíz középiskolán kívül bármely más szakközépiskolából is fogadunk tanulókat. Általában diákjaink 70%-a saját intézményeinkből, 30%-a más iskolákból érkezik hozzánk.   - Mi a tapasztalatuk a jelentkezőkkel kapcsolatban? -          Az elmúlt években jól működő stratégiát alakítottunk ki a továbbtanulni szándékozók tájékoztatására.  Több gimnáziumban, középiskolában is részt veszünk szülői értekezleteken, tájékoztatjuk a szülőket a lehetőségekről. Év közben ellátogatunk az oktatási intézményekbe, és bemutatjuk a fiataloknak, hogy egy-egy szakma megnevezése mit jelent a gyakorlatban. Nyílt napokat szervezünk, amelyeken az osztályok megtekinthetik a képzési központunkat. Erre azért van szükség, mert a diákoknak nagyon kevés tapasztalatuk van a munkaerőpiacról, otthon is kevés, ilyen jellegű, információt kapnak.  Igyekszünk elmondani nekik azt is, hogy egy-egy érettségi után megszerzett szakma nagyon jó elhelyezkedési lehetőségeket jelenthet. A hozzánk jelentkező tanulók tudása eléggé eltérő, az első évben az a legfontosabb feladatunk, hogy ezt egy szintre hozzuk. Ebben az időszakban lehetőséget biztosítunk arra is, hogy megismerkedjenek az általuk választott szakmával, és ha valaki úgy érzi, hogy mégsem talált rá a neki megfelelő szakmára, akkor választhasson másikat. Erre azért is szükség van, mert a gyerekek ma már nem tudnak bemenni a szüleik munkahelyére, hogy megnézzék, ki mivel foglalkozik, nincsenek gyár- vagy üzemlátogatások.   -          Hogyan tudja eldönteni egy diák, hogy tetszik-e neki egy-egy szakma? -          Nálunk bevált az a gyakorlat, hogy szeptember első két hetében szervezünk olyan napokat, amelyeken bemutatjuk valamennyi nálunk oktatott szakmát. Októbertől már vállalatoknál, vállalkozásoknál gyakorlaton vesznek részt, így már elegendő információ alapján tudnak dönteni arról, hogy milyen szakmát válasszanak.   -          Milyennek ítéli a BETISZK eddigi működését? -          Eredményesnek. Először is létrejött egy olyan képzési központ, amelyben minden feltétel adott a színvonalas képzéshez. Kialakítottunk egy olyan szakmastruktúrát, amelyben hatékonyan tudjuk alkalmazni a modulrendszert, vagyis lehetőség nyílt arra, hogy tanulóink egy-egy szakma megszerzése után az eredetihez közel álló szakmát is szerezzenek rövid idő alatt, hiszen csak a plusz modulokat kell felvenniük. Rendszeresen megkeressük a nálunk végzett tanulókat email-ben, és érdeklődünk arról, el tudtak-e helyezkedni, ha igen, mennyi idő után, milyen céghez. A minőségfejlesztési csoportunk feldolgozza az adatokat, és tantestületi értekezleten ismerteti, hogy a diákok hány százaléka  ment felsőoktatási intézménybe, hányan álltak munkába, hányan keresnek munkahelyet, vagy tanulnak új szakmát. Ebből tudjuk, hogy a nálunk végzett tanulók túlnyomó többsége rövid időn belül el tudott helyezkedni, és úgy gondolom, legjobban ez mutatja egy képző intézmény eredményességét.   A képzésekről bővebben a www.betiszk.hu oldalon olvashatnak.