A marketing csúcsa – a reklámszervező szakmenedzser

felnőttképzés, felsőfokú szakképzés, FSZ, OKJ, szakmakereső

Idegen nyelv, informatika az alap - A reklámszervező szakmenedzser képzés két éves, sokrétű ismereteket átadó tanfolyam, amelyre érettségit követően lehet jelentkezni – mondja Dálnoki Emilné oktató. -  Diákjaink számára lehetőség van több hetes szakmai gyakorlatra is, ahol olyan cégek segítik a felkészülést, amelyek rögtön a mélyvízbe is dobják a fiatalokat, persze, azért ez még mindig csak lubickolás a valódi reklámszervezői munkához képest. Tantárgyaink leginkább az üzleti életben nélkülözhetetlen marketing- és reklámtevékenység szervezésével, irányításával, ellenőrzésével kapcsolatos témakörökből tevődnek össze: vállalkozások alapítása, működtetése, átszervezése és megszüntetése, üzleti kommunikáció, ügyviteli és munkaerő-piaci ismeretek, reklámszervező szakmenedzseri tevékenységek, vállalkozások menedzselése. Fontosnak tartjuk, hogy hallgatóink beszéljenek valamilyen idegen nyelven, jól értsék az informatikai és gazdasági-szakmai nyelvet, értsenek a gazdasági folyamatokhoz, mintegy belülről látva annak szépségeit és buktatóit, és boldogulni tudjanak akár a nemzetközi kereskedelmi kapcsolatok terén is. - Azt hiszem, ez a tudás elegendő ahhoz, hogy aki itt végzett, kellő eséllyel tudjon elhelyezkedni valamilyen komolyabb cégnél, hogy aztán valódi szakmenedzseri életben is elkezdje a bizony nem feltétlenül könnyű, rengeteg ügyességet és akaraterőt kívánó munkáját – állítja Fekete Réka hallgató, aki rövidesen befejezi a tanulmányait. Azonnali munkahelyet rögtön a tanfolyam után sajnos senkinek sem tudnak garantálni, de erre számítottunk is. Azért jelentkeztem ide, mert tisztában vagyok vele, hogy szükség van erre a szakmára, és szerintem olyan ember vagyok, aki ha kell, ki tudja nyitni a száját, és  nem fél végigcsinálni azt, amit elkezdett. Ma minden cég elsősorban eladni és profitálni akar, mégis hiány van azokból a képzett szakemberekből, akik ezt a tevékenységet professzionális módon képesek megoldani. Őszintén remélem, hogy mi is versenyképesek leszünk a munkaerőpiacon.   Értékesítés és szervezés egész nap A reklámszervező szakmenedzserek korunk fontos emberei, valójában leginkább egy-egy adott vállalat termékeinek értékesítési tevékenységében, illetve az értékesítési folyamatok szervezésében vesznek részt. Nem csekély kommunikációs és pszichológiai érzékkel, az ő feladatuk kialakítani a reklámterveket és a marketingtevékenység összes stratégiáit. Járatosnak kell lenniük a különféle piackutatási módszerekben, amelyek során felmérik a fogyasztók igényeit, majd kielégítik azokat a megfelelő termék megfelelő áron való értékesítésével. Meg kell tanulni alkalmazkodniuk a piaci igényekhez, olyan módon, hogy mindeközben befolyásolni is tudják a piacon felmerülő igények alakulását. Egy átlagos reklámszervező szakmenedzser, marketinges tevékenysége a mindennapi életben többek között abból is áll, hogy olyan dolgokkal foglalkozik, mint például egy termék vagy szolgáltatás célcsoportjának megállapítása. De ezen kívül is rengeteg feladata van. Meghatározza, milyen boltokba, hova helyezzék el az adott terméket, és arról is ő dönt, melyik reklámozó felület a legmegfelelőbb a termék vagy szolgáltatás népszerűsítésére: a nyomtatott sajtó, az internet vagy a tévé.   Az apróságok is számítanak  - Mindezeknek a folyamatos működtetéséhez rengeteg üzleti ismeretség, mondhatni kapcsolati tőke is kell – mondja Gittai Pál, aki egy reklámcégnél dolgozik. Az új termékek bevezetését mindig hosszas stratégiai munkák, egyeztetések, konferenciák előzik meg, majd lépésről-lépésre kell kialakítanunk az üzleti terveket, és bevezetni azokat a gyakorlatba. Így is számtalanszor előfordulhat, hogy a végeredmény és az előzetes tervezés között óriásiak a különbségek. Azért ez nem olyan nagy baj, én eléggé élvezem a váratlan szituációkat is, és ebben a szakmában akad belőlük bőven. Sokat kell rohangálni, telefonálgatni, meggyőzni más cégek képviselőit a magunk igazáról, és kicsiben ugyanez történik a kollégák között is, ugyanis számtalanszor felmerülnek a stratégiai tervezések során olyan ötletek is, amelyeket mindenképpen fontolóra kell vennünk ahhoz, hogy sikeresek legyünk. Nem kell mondanom, hogy a pályánkon a külsőségeknek is mennyi szerepe lehet, hiszen nem mindegy hogyan öltözködünk, milyen a mappánk, a hajunk, a tollunk, vagy hogy milyen márkájú öltönyben jelenünk meg egy-egy tárgyaláson, legyen az valamilyen lokális feladat, vagy egy világcég irodája. Az ember nem is gondolná hogy mik múlhatnak ilyen látszólagos apróságokon.   PV